Herstel arbeidsmarkt vertaalt zich in stevige boost online jobaanbod

Jobat.be overschrijdt voor het eerst in 5 jaar de kaap van 10.000 jobs

Op Jobat.be worden vandaag, op 17 februari 2016, 11.162 jobs aangeboden van 1.042 verschillende bedrijven. Het huidige aantal jobs ligt daarmee dubbel zo hoog als begin 2010, toen de economische crisis nog volop aan de gang was. Het is bovendien van april 2011 geleden dat de kaap van 10.000 jobs op Jobat.be overschreden werd. De recente stijging is deels te verklaren door het herstel van de arbeidsmarkt, nu werkgevers opnieuw meer vertrouwen hebben in de economie. Jobat.be heeft ook meer bedrijven aangetrokken als gevolg van de inspanningen om het platform almaar gebruiksvriendelijker te maken. Werkgevers gaan via Jobat.be vooral op zoek naar technische functies en naar jobs in de verkoop.

Hoog aanbod technische jobs

De groei van het aanbod wordt vooral gestuwd door de hoge vraag naar technische beroepen zoals ingenieurs, preventieadviseurs, metaalbewerkers of onderhoudselektriciens. Het afgelopen jaar zijn er op Jobat.be maar liefst 26.750 technische jobaanbiedingen bijgekomen. Dit blijft dus een sector met bijzonder veel knelpuntberoepen. De op een na grootste categorie is de verkoop, met in 2015 15.598 nieuwe jobs zoals winkelverkopers, vertegenwoordigers of televerkopers.

Daarna volgen de logistieke en transportsector (11.554 nieuwe jobs) en de financiële en verzekeringssector (9.869 nieuwe jobs). Op Jobat.be werden het afgelopen jaar ook veel administratieve jobs (6.499), ICT-jobs (6.039) en jobs in de bouw- en immobiliën sector (5.344) aangeboden.

Nieuwe tools voor bedrijven

Patrick Boon, Business Manager Jobat.be: “We merken dat het herstel van de arbeidsmarkt zich in 2015 heeft voortgezet, waardoor bedrijven weer kunnen investeren in nieuwe medewerkers. Maar de cijfers tonen ook aan dat onze inspanningen vruchten afwerpen. Continue optimalisaties hebben de website gebruiksvriendelijker gemaakt en het sollicitatieproces voor kandidaten vereenvoudigd. Zo maken we het voor bedrijven interessanter om via Jobat.be op zoek te geen naar de meest geschikte medewerkers."

Kandidaten ontvangen regelmatig een update met alle nieuwe jobs die er voor hun gekozen functie beschikbaar zijn en kunnen eenvoudig doorklikken om te solliciteren. Artikels en tips & tricks helpen hen om zich optimaal voor te bereiden. De mobiele website is bovendien volledig vernieuwd. Maar Jobat.be brengt bedrijven en sollicitanten ook live bij elkaar, op evenementen zoals de Career Launch en verschillende regiobeurzen. Een deel van het jobaanbod verschijnt in de kranten De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Bovendien kunnen bedrijven zich ook sterk profileren in MARK Magazine, het enige magazine in ons land dat zich uitsluitend richt op employer branding.

JOBAT.BE IN CIJFERS:

Aantal jobs op Jobat.be: 11.162

Aantal bedrijven dat jobs aanbiedt op Jobat.be: 1.042

Totaal aantal jobs geplaatst op Jobat.be in 2015: 96.932

Gemiddeld aantal bezoekers per dag in 2015: 80.244

Aantal sollicitaties op Jobat.be in 2015: 689.143

Mediahuis-Jobat_infographics-2016-Januari.pdf

Patrick Boon

Business Manager Jobat.be

Over Jobat Media

Jobat Media biedt crossmediale oplossingen aan om een jobaanbieding te matchen met de beste kandidaten. Jobat.be is al jaren hét toonaangevende en innovatieve platform voor online rekruteren, met jobs, carrièretips en bedrijfsinformatie. Werkzoekenden kunnen er ook hun cv of een motivatievideo online zetten. Behalve op het web profileert Jobat Media zich ook in de nieuwsmerken van Mediahuis: De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Deze aanpak staat garant voor een ongeziene schaalgrootte, met nog meer bereik en een nog gediversifieerder aanbod. Jobat Media is ook de uitgever van MARK Magazine, de enige crossmediale publicatie dat volledig gewijd is aan employer branding. Via sterke verhalen brengt het werkgevers en werknemers dichter bij elkaar.

Alfons Gossetlaan 30 1702 Groot-Bijgaarden

www.jobat.be